Marie Farge modified several times the 'Elsevier' page of Wikipedia
explaining that the cost of peer-reviewing is not paid by Elsevier

From Wikipedia History backlog

(cur | prev) 06:47, 17 February 2012 Guillaume2303 (talk | contribs) (26,150 bytes)
(Unsourced, and wrong anyway Elsevier pays its editors, board members and reviewers get
reductions on books and such (and their numbers put the number of boycott signatories rather
nicely in perspective...) (undo)

(cur | prev) 00:03, 17 February 2012 Marie.farge (talk | contribs) m (26,239 bytes) (undo)

(cur | prev) 20:59, 16 February 2012 Guillaume2303 (talk | contribs) (25,768 bytes) (—Science
& Technology: tweak text) (undo)

(cur¥%l prev) 18:31, 16 February 2012 WLior (talk3l contribs) (25,287 bytes) (—"The Cost of
Knowledge" boycott: Gowers did not call for a public boycott at first) (undo)

(cur?l prev) 07:28, 16 February 2012 Nomoskedasticity (talk¥l contribs) (25,189 bytes)
(Undid revision 477111681 by Marie.farge (talk) unsourced) (undo)

(curl prev) 01:32, 16 February 2012 Marie.farge (talk3! contribs) (25,278 bytes) (undo)

A person (Guillaume2023) discarded her addition on the 'Elsevier' page,
this several times. She then exchanged the following arguments with him.

18 February 2012 12:27 (UTC)
Marie Farge

Bonjour,
I was much too busy until now to have time to answer you.
On the page 'Elsevier' of Wikipedia you can read: 'Elsevier employs more than 7,000 people in

over 70 offices across 24 countries. In addition, there are 7,000 journal editors, 70,000 editorial
board members, 300,000 reviewers and 600,000 authors for its publications.' On February 15th



I added after publication the important precision: (all of them, besides rare exceptions, perform
that work without being paid by Elsevier). Your arguments were: (Unsourced, and wrong
anyway Elsevier pays its editors, board members and reviewers get reductions on books and
such (and their numbers put the number of boycott signatories rather nicely in perspective...).
do not agree with your statement. [ am member of the editorial board of the journal 'Applied
and Computational Harmonic Analysis' (ACHA) since 1993 when we created this
mathematical journal with Academic Press which then moved to Elsevier when it bought
Academic Press in 2000. Incidently, ACHA was created by the group of scientists who
developed wavelet theory. I would like to testify that I have never been paid by Elsevier,
neither have any reduction on books. The only 'priviledge' members of the editorial board get is
a free copy of the journal, that technically makes sense since we need to follow what is
published in ACHA (while our academic institutions have not all suscribe to get it). Last week
Ingrid Daubechies, one of the three chief editor of ACHA signed the petition "The cost of
knowledge', resigned and publicly mentionned in the New York Times of February 13th that
she has never been paid by Elsevier. I have been associate editor in two other mathematical
journals and in 40 years of career I have only recieved a mug from SIAM (Society of Industrial
and Applied Mathematics) to thank me when I left the editorial board.

Let us consider the figures given on wikipedia: 'In addition, there are 7,000 journal editors,
70,000 editorial board members, 300,000 reviewers and 600,000 authors for its publications.
The company publishes 2,000 journals and 20,000 books [1]'. Note that in reference [1] those
977 000 persons are mentionned as 'partners'. Let us now assume that for each of those 2000
journals one chief editor is paid by Elsevier (I have no proof of this but I can ask the three chief
editors of ACHA), this would make 2000 paid editors, i.e., 0.2% of the scientists working for
Elsevier. This is what I mean by 'rare exceptions'. After you discarded my addition, I put it
back with 'few exceptions' hoping to please you better, but you removed it again. [ have talked
to biologists, physicists and chemists who confirmed me that in their field too all those
scientists are not paid by Elsevier (besides the case of some one who has been running a
chemistry journal for 31 years and who recognized receiving money from Elsevier). My point
in adding the sentence you have discarded is that Elsevier never explain that. No mention of
this is made in reference [1]. If you are an academic scientist you will certainly understand why
we think this is a problem.

I have been asked by CNRS to write a recommendation concerning relations between
researchers and publishers that you can download from http://wavelets.ens.fr in 'Publications’,
paper n° 316.

Looking forward to hear from you, best regards,

Marie Farge, Directrice de Recherche CNRS
Ecole Normale Supérieure, 24, rue Lhomond, 75231 Paris Cedex 5.



Tel: 33-(0)1-44-32-22-35 Fax: 33-(0)1-43-36-83-92 Email: farge@Imd .ens fr Web://

wavelets.ens fr

18 February 2012 16:40 (UTC)
Guillaume2303

Bonjour,

Elsevier has actually historically been one of the more generous publishers towards its editors,
board members, and reviewers. Academic Press may have had a different culture and as it still
is operated separately from the rest of Elsevier, this may still be the case. I know many editors
in my field (neuroscience) and they are all paid for their efforts. I have been EIC of a journal
with Blackwell, and I was also paid. These payments, I can assure you, are not trivial and
amount to a fair part of one's total salary (depending on the size of the journal and the work
involved, this may be up to $20,000 -that's the highest I know, there may be higher). Elsevier
actually pays a slightly higher rate than Blackwell (now Wiley-Blackwell), which is already a
rather generous publisher. Book authors receive reductions if they buy other books, as far as I
know, this also goes for article authors. For most journals, board members of course hardly do
anything, so not paying them a salary is quite reasonable (it is my understanding that this is
actually different in the field of mathematics). Authors never get paid, by any publisher.
Nowadays, I have to put aside a sizeable chunk of my research budget to get my work
published in OA journals, unless, of course, I go with Elsevier or other non-OA publishers. One
of Elsevier's problems is that some of their journals are very large and therefore cost a lot.
Everybody seems to get hung up on the fact that they have journals that cost $20,000. Nobody
seems to complain about a mediocre journal from another publisher, providing 4 issues yearly
with a total of 200 pages and costing over $1500. Brain Research (one of the more expensive
Elsevier journals) gives you more pages in a single issue and has about 50-60 of those in a
year. In any case, I have no references to source my assertion that editors get paid, but you
don't have one that clearly shows they are not paid either, meaning that according to WP
standards, you cannot put that in the article. The statement that authors don't get paid does not
belong in the Elsevier article at all (it could be mentioned in the article on academic
publishing), as this is industry standard all over the academic publishing industry, whether
subscription journals or OA journals. Given that you are counselling the CNRS on these issues,
here's a thought that I think you should take into consideration. Suppose tomorrow all journals
become OA. No more subscription rates to pay! Libraries will save big amounts of money. We
researchers, however, will now face considerable expenses getting our research published
(somebody will have to pay the cost of peer review, typesetting, correcting grammar/typos,
maintaining web sites, etc, etc). Do you think that in the current climate, governments and



universities will take the savings made on the library budgets and give them back to us? Of
course, not! It's another welcome cost-cutting measure. Just as the decision that we now have
to pay M2 students out of our lab budgets means that the government does not haver to pay
them separately any more and, under the guise of social justice, has taken a sizeable chunk out
of our lab budgets. OK, end of this rant, back to work. Hope this clarifies my reasoning here. --

Guillaume2303 (talk)

Marie Farge managed to identify this person, who is an American scientist working for
CNRS in a laboratory in Bordeaux, and she contacted him by phone. He argued as before
that to prove her point she should refer to a published paper. She then convinced him that
the figures given in the 'Elsevier' page is not objective since the reference given there is a
paper from Elsevier, 'Elsevier at a glance'. He then accepted to discard the whole
sentence. It then became:

Elsevier employs more than 7,000 people in over 70 offices across 24 countries. The
company publishes 2,000 journals and 20,000 books. It is headed by Chief Executive Officer
(CEO) Ron Mobed [1]. In 2003 its publishing accounted for 25% of the world market in
science, technology, and medical publishing.

[1] Elsevier at glance
http://www.elsevier.com/about/at-a-glance




